ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

söndag 16 oktober 2011

Är det mer accepterat att skriva om fysisk sjukdom?

Efter kommentaren har jag funderat lite kring det här att blogga om svåra ämnen. Jag läser ofta bloggar som människor med cancer och obotlig cancer skriver. De skriver om besked, väntan, sorg, glädje och rädsla som deras sjukdom för med sig. En blogg skrivs av Lotta Gray som jobbar som festredaktör på Se&Hör och drabbades av tjocktarmscancer 2008. Hennes blogg är oerhört offentlig eftersom hennes blogg läses av flera tusen människor varje dag.

Hon är snart förhoppningsvis friskföklarad, men skriver då och då om cancer och hennes rädslor kring detta. Även om andra som drabbats om cancer. Och om att lyfta fram detta viktiga ämne till allmänheten för att ej rädas för att prata om denna fruktansvärda sjukdom. Vissa kanske undviker dessa bloggar, pga rädslan för människans dödlighet. För mig började det som en process för att hantera min hypokondri, då terapin jag fick från psyket inte hjälpte mig. Jag har lärt mig att hantera den och lär mig att min ångest samlas i hypokondri, för att kunna bli mer verklig. När något blir jobbigt, översätts det direkt i fysiska smärtor och kan spinnas vidare till sjukdom. Men 9/10 gånger idag, klarar jag av att bryta tankarna.

Åter till temat bloggar och cancer. Dessa människor skriver ofta om deras sätt att hantera sin sjukdom och försöka att leva detta till trots. Att försöka hitta strategier att inte bara vara en sjukdom. Detta får mig att undra; är det mer acceptabelt och lite "finare" att blotta sig och sin fysiska sjukdom? Lotta Gray beskrev inte bara sina rädslor och ångest, hon visade sjukhusbesök, skrev om sin diarre´och magbesvär som hon drabbades av efter de opererat bort tumören i tjocktarmen. Porträtterade det "fula", den osminkade sanningen, utan att skämmas. Hon skrev om rädslan att behöva lämna sitt barn alltför tidigt, om hon inte blev frisk. Jag  påverkar alla i min närhet av mina svårigheter. Som mamma drabbas min barn. Detta är oundvikligt än hur mycket man försöker vrida sig ut och in för att i första hand klara av att hantera allt kring barnen.

Jag brukar (brukade) nervärdera mitt eget mående, eftersom det finns andra som har det värre. Jag brukade även tycka att varför ska jag klaga över psykisk sjukdom då det finns de som ofrivilligt drabbats av fysisk sjukdom, som förtvivlat försöker bli friska från detta. Genom medicinsk vetenskap och en portion av tur och hopp om att ödet inte leder dem till döden. Medan jag, som drabbades av psykisk sjukdom själv ska hantera detta. Att det är jag som orsakat detta och därför inte får klaga. Eller tidigare tänkte jag så. Idag är lidande för mig, oavsett orsak, något som en person själv upplever som är svårt. Och jag har ett funktionshinder, det är något jag föddes med. Något jag inte valde. Även jag får försöka lita på medicinsk kunskap, blandat med vetenskaplig kunskap för att vägledas för att själv kunna hitta strategier att hantera det som kommer med detta.

De som tillfrisknar från cancer eller trots det svåra med sin cancer brukar även beskriva det positiva med att de fått en annan syn på livet. Lever det mer fullt ut. Även jag, med ett funktionshinder, har inte bara svårigheter utan tillgångar som många andra kanske inte har. Och kan utveckla dessa om jag lyckas utveckla min förmåga att minska det svåra till att bli mindre hindrande i min vardag.

Men de som tycker att jag blottar mig, kanske också tycker att människor som skriver om sin egen kroppsliga sjukdom, deras barns svåra kroppsliga sjukdom, deras rädsla som föräldrar över deras barn och deras beskrivningar av barnets rädsla för sjukdomen och döden, också ska skämmas?
Jag hoppas inte det och jag hoppas att fler kan börja tycka, att all sjukdom/funktionshinder, kroppsligt som psykiskt, är värda att lyftas fram i ljuset. Att fler vill trotsa sina egna rädslor, eller förutfattade meningar och försöka lära sig något nytt som visar att personen som människa väljer att se sina medmänniskor och vilja att fokusera på det essentiella; att alla människor förtjänar att må bra.


4 kommentarer:

  1. Hej Anna! Det var jag som skickade kommentaren härom dagen. Beklagar om du tyckte det var jobbigt, men jag var bara nyfiken till att veta vad som driver dig att skriva så personligt och utelämnande. men ville inte låta dömande alls! Det snarare intresserar och fascinerar mig att veta vad som ligger bakom den personliga driften som människor generellt har och väljer att
    "lämnar ut" sig, (om det nu blir rätt ord), och samtidigt delar med sig av sin vardag, och ger hopp och information till andra i samma sits. Hoppas du förstår! ha en fin kväll med din familj.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Pga Sveriges sjuka psykvård är det fortfarande inte "legitimt" att ha en mental diagnos. Vi ligger långt fram i övrig sjukvård men när det gäller psykvård ligger Sverige långt ner på den listan. Fortfarande blir folk rädda när dom hör talas om att någon har en bokstavsdiagnos. Folk blir mindre rädda när dom hör om en fysisk sjukdom och kanske beror det på att det finns bättre botemedel. Jag kan bli så arg när jag hör barn och vuxna prata om t.ex Adhd som något nervärderande, för det är också en sjukdom som kan drabba alla. Fortsätt kämpa!

    SvaraRadera
  3. Anonym: Det var inte jobbigt. Jag har svårt i riktiga livet att tolka alltid vad folk menar med vad de säger och menar alltid. Din kommentar kunde tolkas på två sätt, så jag gav ett svar att täcka både och. Och jag kanske hade väntat en liknande kommentar och redan hade ställt mig i försvarsställning, innan den ens blev sänd. Däremot blev jag inte irriterad eller arg på något sätt, därför jag vill gärna att folk frågar saker, det är ju en del av mitt syfte med bloggen, eller hur.. Att jag vill att andra ska förstå!

    Tack för att du skrev ännu en g¨ng.

    SvaraRadera
  4. Errol: Tack för att du lämnade en kommentar, det är roligt för mig att upptäcka att det inte bara är mina vänner och bekanta som läser!

    Jag blir också arg då jag hör människor som pratar om funktionshinder så negativt, eftersom det så tydligt hörs att de inte vet vad de pratar om. Om någon skulle få gå i en funktionshindrads skor en dag, så skulle de omvärdera. Det är som att pulsa genom djupsnö varje dag.

    Men det är en diagnos man måste få lite fakta om för att förstå och jag kan samtidigt förstå att det för många utåt sett, kan se ut att vara ren lathet mm. MEN om alla människor hade ett öppnare sinne och just viljan att förstå, skulle de kunna läsa vad funktionshindret ens innebär innan de dömer. Det vet inte många egentligen. Vilket en stor anledning till varför jag vill ha en öppen blogg. Om människor inte vill hitta informationen, kanske vi kan försöka föra informationen till dem!

    SvaraRadera