ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

onsdag 11 maj 2011

Konsten att göra upp en eld på köksspisen...

Jag = köket är som gjort för katastrof. Som tur är brukar det oftast bara se ut som en katastrof inträffat. Idag skulle jag använda gjutjärnsgrytan och brukar ofta sätta på den för tidigt. Men jag tror alltid att jag annars blir klar med allt och då kan jag ju inte börja laga till maten om den inte redan är varm. Dock brukar jag missberäkna hur lång tid det faktiskt tar att förbereda det som ska ner i grytan. Så jag hann endast hacka löken och då hade pannan stått på ett bra tag och tänkte att jag häller väl i oljan då, jag ska ju bara blanda till kryddblandningen innan löken ska fräsas. Så vad händer, jo det börjar brinna såklart. Stora lågor, som går just över köksfläkten. Jag skriker till M att det brinner. Får lite panik och minns bara att man inte får hälla vatten på olja. Börjar kolla runt och kollar först på disktrasan men inser att den är för liten. En handduk då? Och så kommer jag äntligen på att jag kan lägga över grytlocket.

Öppnar alla fönster och går ut och skriker till M att jag råkade sätta eld på grytan. Så mina barn var rejält hungriga idag innan vi städat upp och vädrat ut. Och jag fick laga till kycklingen i ugnen, för jag ville inte äta korv och makaroner. Jag kände mig besviken om jag blev tvungen att äta äcklig korv istället för god kyckling. Jag sa till M att det inte var mitt fel, då barnen skrek och var hungriga. Men det var ju mitt fel, men det jag menade såklart var ju att det inte var med mening... Det är det ju aldrig!

ADHD/ADD - tankar

Var ett tag sen jag skrev om bokstavsdiagnoser. Tänkte bara påminna dem som vill uppdatera sig kring vilka kriterier som ska uppfyllas enligt DSM-IV. Men när jag fick fylla i frågeformulär kring indikation på ADHD/ADD så var formuläret mycket längre och mer detaljerat än detta. Där frågor bl.a. om man hade förstoppning ofta som barn, huvudvärk, ont i magen, katastrofkänslor och mycket mycket mer. Jag tror ganska ofta att jag nog inte uppfyller kriterierna kring en bokstavsdiagnos, vilket kommer visa sig till hösten. Men jag har många problem som liknar ADHD/ADD. Vilket ställer till mycket problem i mitt sociala liv och främst i min hemsituation. Kriterierna är också satta efter små pojkar, vilket min psykolog sa att man numera tar i beaktning. En känsla av rastlöshet kan för en liten flicka visa sig som att man pillar mycket med håret och såna diskreta symtom. Jag tycker det borde vara fler som skulle lära sig lite mer om detta, för antalet som diagnostiseras blir fler och fler. Det betyder inte att fler drabbas, utan att fler just får en diagnos. Eftersom det är viktigt att fånga dessa barn i tid, istället när de är vuxna och fått en psykiskt samsjuklighet, så är det viktigt att fler i samhället får större koll på vad detta innebär. Får man rätt hjälp i tid, kan man fungera bättre med sitt funktionshinder och sedan som vuxen klara av att leva ett liv på de villkor som alla andra utan ett funktionshinder gör. Här nedan är iallafall de satta kriterierna.



För att uppfylla de diagnostiska kriterierna som krävs för diagnosen ADHD enligt DSM-IV (den diagnostiska och statistiska handboken för psykiatriska sjukdomar och störningar) bör en hel del aspekter beaktas. Kriterierna i antingen A. eller B bör uppfyllas för att en diagnos skall vara aktuell:
  1. Minst sex av följande symtom på ouppmärksamhet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån. Mer info Ouppmärksamhet
    • Är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter.
    • Har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar.
    • Verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal.
    • Följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna)
    • Har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter.
    • Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet ( t ex skolarbete eller läxor)
    • Tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter ( t ex leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
    • Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli.
    • Är ofta glömsk i det dagliga livet
  2. Minst sex av följande symtom på hyperaktivitet-impulsivitet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån: Hyperaktivitet/Impulsivitet
    • Har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter kan inte sitta still.
    • Lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar på sin plats en längre stund. Springer ofta omkring. Klänger eller klättrar mer än vad som anses lämpligt för situationen ( hos ungdomar och vuxna kan detta vara begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet).
    • Har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla verkar ofta vara "på språng" eller "gå på högvarv".
    • Pratar ofta överdrivet mycket.
    Impulsivitet
    • Kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt.
    • Har ofta svårt att vänta på sin tur.
    • Avbryter eller inkräktar ofta på andra ( t ex kastar sig in i andras samtal eller lekar).
  3. Dessutom måste följande punkter vara uppfyllda:
    1. Vissa funktionshindrande symtom på hyperaktivitet/impulsivitet eller ouppmärksamhet förelåg före sju års ålder.
    2. Någon form av funktionsnedsättning orsakad av symtomen föreligger inom minst två områden (t.ex. i skolan/på arbetet och i hemmet).
    3. Det måste finnas klara belägg för kliniskt signifikant funktionsnedsättning socialt eller i arbete eller studier.
    4. Symtomen förekommer inte enbart i samband med någon genomgripande störning i utvecklingen, schizofreni eller något annat psykotiskt syndrom och förklaras inte bättre med någon annan psykisk störning ( t ex förstämningssyndrom, ångestsyndrom, dissociativt syndrom eller personlighetsstörning). 

    Kriterier

ADHD - tankar

Var ett tag sen jag skrev om bokstavsdiagnoser. Tänkte bara påminna dem som vill uppdatera sig kring vilka kriterier som ska uppfyllas enligt DSM-IV. Men när jag fick fylla i frågeformulär kring indikation på ADHD/ADD så var formuläret mycket längre och mer detaljerat än detta. Där frågor bl.a. om man hade förstoppning ofta som barn, huvudvärk, ont i magen, katastrofkänslor och mycket mycket mer. Jag tror ganska ofta att jag nog inte uppfyller kriterierna kring en bokstavsdiagnos, vilket kommer visa sig till hösten. Men jag har många problem som liknar ADHD/ADD. Vilket ställer till mycket problem i mitt sociala liv och främst i min hemsituation. Kriterierna är också satta efter små pojkar, vilket min psykolog sa att man numera tar i beaktning. En känsla av rastlöshet kan för en liten flicka visa sig som att man pillar mycket med håret och såna diskreta symtom. Jag tycker det borde vara fler som skulle lära sig lite mer om detta, för antalet som diagnostiseras blir fler och fler. Det betyder inte att fler drabbas, utan att fler just får en diagnos. Eftersom det är viktigt att fånga dessa barn i tid, istället när de är vuxna och fått en psykiskt samsjuklighet, så är det viktigt att fler i samhället får större koll på vad detta innebär. Får man rätt hjälp i tid, kan man fungera bättre med sitt funktionshinder och sedan som vuxen klara av att leva ett liv på de villkor som alla andra utan ett funktionshinder gör. Här nedan är iallafall de satta kriterierna.



För att uppfylla de diagnostiska kriterierna som krävs för diagnosen ADHD enligt DSM-IV (den diagnostiska och statistiska handboken för psykiatriska sjukdomar och störningar) bör en hel del aspekter beaktas. Kriterierna i antingen A. eller B bör uppfyllas för att en diagnos skall vara aktuell:
  1. Minst sex av följande symtom på ouppmärksamhet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån. Mer info Ouppmärksamhet
    • Är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter.
    • Har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar.
    • Verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal.
    • Följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna)
    • Har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter.
    • Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet ( t ex skolarbete eller läxor)
    • Tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter ( t ex leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
    • Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli.
    • Är ofta glömsk i det dagliga livet
  2. Minst sex av följande symtom på hyperaktivitet-impulsivitet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån: Hyperaktivitet/Impulsivitet
    • Har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter kan inte sitta still.
    • Lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar på sin plats en längre stund. Springer ofta omkring. Klänger eller klättrar mer än vad som anses lämpligt för situationen ( hos ungdomar och vuxna kan detta vara begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet).
    • Har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla verkar ofta vara "på språng" eller "gå på högvarv".
    • Pratar ofta överdrivet mycket.
    Impulsivitet
    • Kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt.
    • Har ofta svårt att vänta på sin tur.
    • Avbryter eller inkräktar ofta på andra ( t ex kastar sig in i andras samtal eller lekar).
  3. Dessutom måste följande punkter vara uppfyllda:
    1. Vissa funktionshindrande symtom på hyperaktivitet/impulsivitet eller ouppmärksamhet förelåg före sju års ålder. mer info.
    2. Någon form av funktionsnedsättning orsakad av symtomen föreligger inom minst två områden (t.ex. i skolan/på arbetet och i hemmet). mer info.
    3. Det måste finnas klara belägg för kliniskt signifikant funktionsnedsättning socialt eller i arbete eller studier. Mer info.
    4. Symtomen förekommer inte enbart i samband med någon genomgripande störning i utvecklingen, schizofreni eller något annat psykotiskt syndrom och förklaras inte bättre med någon annan psykisk störning ( t ex förstämningssyndrom, ångestsyndrom, dissociativt syndrom eller personlighetsstörning).