ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

måndag 17 oktober 2011

Ett till tråkigt inlägg om min tvätt

Tvättade ikväll med, orkade inte, men gjorde det ändå. Orkade inte heller vika in den, men gjorde det ändå. Sen orkade jag inte hänga den, men det gjorde jag också. Hade det varit en vanlig kväll, hade jag antagligen tvättat och glömt att hänga den. Eller struntat i det. För att upptäcka det på eftermiddagen efteråt och fått tvätta om det. Om jag ens tvättat överhuvudtaget.  Dubbelarbete blir det ofta och mer att ta itu med är ju det sista jag vill.

Hos psykologen har vi diskuterat vad jag kan belöna mig med då jag gjort någon tråkig syssla. Jag har hittills inte kommit på något som skulle få mig att tvätta genom att tänka på en belöning efteråt. Då hade jag ju gjort det roliga först. Även om den genuina tanken faktiskt skulle vara att jag gör det tråkiga sen. Men det händer ju sällan. Men jag upptäckte ju efter den här veckan att belöningen kom på köpet. Känslan av att lyckas, vilket förde med sig att jag gjorde andra saker med och kände mig nöjd över mig själv. Bra belöning, tycker ni inte?

Små enkla saker kan leda till stora upptäckter
Häromdagen tvättade jag underkläder och det måste ju vara det tråkigaste som går att tvätta. Eller snarare att hänga. Så jag ska ge ett tips, för den som behöver det. Känns ju konstigt för mig att tipsa om tvätt, men det fungerade faktiskt och jag fick tvätten hängd. Vissa kanske hoppar över dessa tråkiga tvättinlägg, men de som känner igen sig läser nog. Då jag lyckas hitta något bra, kan jag ju dela med mig. Det jag gjorde var att tänka ett litet steg i taget. Jag delade tankemässigt upp det  i smådelar, genom att först hänga vita strumpor, sen randiga och ja, ni förstår. Det gjorde jobbet mindre på något sätt.  Kanske det fungerar nästa gång, kanske inte. Men man får försöka hitta på småknep som fungerar. Om någon har andra tips som jag kan få, tas de tacksamt emot. Allt är värt att prövas, eller hur?

5 kommentarer:

  1. Smart tips!
    Själv kör jag underkläder och sockar i torktummlaren.. det är bra, för då slipper jag tänka. Behöver bara stoppa in dom efter dom är klar i tvättmaskinen. :) Fast att hänga kläder i torkskåpet är inte sådär jättekul eller enkelt.

    SvaraRadera
  2. Jag lyssnar på en bok när jag gör sådana tråkiga saker som att städa, tvätta m.m. Det är helt suveränt.Nu älskar jag att lyssna på böcker så jag gör något roligt samtidigt som jag gör något tråkigt. Det råkiga går som en dans.

    SvaraRadera
  3. Micaela: Ja, vi har haft torktumlare i en av våra lägenheter och det var riktigt skönt. Har tyvärr inte det nu:(

    SvaraRadera
  4. Anonym: Det var ett bra tips! Tyvärr tappar jag tråden hela tiden då jag lyssnar på talböcker och kan inte koncentrera mig på att lyssna. Det kanske blir bättre med medicin, så jag får ta och prova det igen då:)

    SvaraRadera
  5. Jag kan inte lyssna på talböcker. Dels skulle jag inte få något gjort (som tvätten tex) för jag måste koncentrera mig bara på vad som säger, eller så lyssnar jag samtidigt som man viker/hänger tvätt.. då blir det för mycket intryck vilket leder till stress. Kanske fungerar för vissa, vilket är jättebra! Man hittar sina små knep i vardagen trots allt :) Även om man har svårt att själv se det.

    SvaraRadera