ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

måndag 17 oktober 2011

Dagens session

Idag kändes det som ett stort genombrott hos psykologen. Det har varit på väg ett tag, men idag fick en slags AHA-känsla. Och många saker kunde för första gången ses i dess rätta perspektiv. En sak vi avhandlade var att jag måste börja lyssna på vad jag själv vill. Jag är redan väl medveten att man inte kan ändra andra, utan måste välja hur man själv vill förhålla sig till hur andra beter sig. Men det är något som är lättare i teorin än i verkligheten många gånger.

Allt runtom mig har alltid strömmat rakt in i mig och där har jag stått utan möjlighet att skydda mig. Är någon elak mot någon annan tar jag ju även in alla de känslorna och det blir svårt att urskilja dem från mina egna, eftersom jag känner dom precis som jag känner en egen känsla. Det virvlar ju konstant omkring känslor runtom oss och det är ju helt uppenbart att jag tillslut går sönder om de griper tag om mitt hjärta utan att släppa taget. Sedan ligger mina känslor förtvivlat och ropar i bakgrunden men kan inte göra sig hörda.

Jag måste lära mig att när jag gjort det jag kan för att förmedla mig och lyssna och det inte tas emot, så kan jag antingen ta in den andras tycke och tänkande och få dåligt samvete å deras vägnar.. Eller så kan jag välja att tänka att någon annans känslor är inte mitt ansvar. De kan ej skyllas på mig om jag inte gjort något fel. Där jag gjort fel, får jag givetvis ta ansvar för den andres känslor. Men där jag inte gjort det, eller gjort det jag kan, får den andra ta och behålla sin känslor för sig själv.

Det kommer bli ett hårt arbete, men är nog en stor del av vad som behövs för att jag ska orka andas varje dag. Det som nästan blir svårast är att klara av att folk visar en sak och säger en annan, eller ger flera olika signaler samtidigt. Det försätter min hjärna i kaos och jag får svårt att sortera, vilket gör mig oerhört splittrad. I de bästa av världar skulle alla säga exakt vad de menar till mig, ibland även vara övertydliga. Jag har ADD och är i behov av struktur, så även när det gäller känslolivet. Men andra kan inte heller ändra sig för min skull, därför hanterar jag det. Hittar en lösning, genom att jobba med det. Jag kan bara förändra mig själv!

2 kommentarer: