ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

torsdag 20 oktober 2011

Analys från gårdagen

Det sägs ofta att man inte ska analysera för mycket och det gör jag alltför ofta. Men jag har idag analyserat gårdagen. Det var ett måste för att se vad som ledde till att det blev som det blev. Det är inte för att älta utan för att kunna se vad jag måste göra för att undvika situationen nästa gång.

Och helt enkelt var det såhär. Jag tog tag i att ringa a-kassan på morgonen, satte mig sen och fyllde i en blankett för att fixa uttagen a-kassa. Skrev även ett brev till orsaken att jag tagit ut a-kassa felaktigt. Så jag gick att laga mat av anledningen att jag ville skynda mig äta för att kunna åka och handla så fort jag kunde. Jag kände mig peppad över att fixa, så jag fick ett problem mindre. Det var anledningen till att jag inte tänkte mig för och sprang över till grannen för att skriva ut papperen. För jag tänkte att jag skulle posta brevet på Coop och då skulle jag gjort klart allt som hade med a-kassan att göra. Men det blev för många saker på samma gång och jag blev för snabb i tankarna och handlade för fort. Och då missar jag mer saker runtomkring mig. Jag missbedömer bl.a. tiden, men det är ju inte meningen...

Så jag måste visa det roliga vi hade imorse. Eller ja.. det är egentligen inte roligt på ett roligt sätt. Vi frös, det var ju egentligen inte roligt, men vi var tvungna att vädra för att inte få huvudvärk. Så vi fixade det så gott vi kunde och situationen blev tragikomisk på nåt sätt!



Imorse åkte jag ju som jag skrivit tidigare och handlade. Annars har jag svårt för att ta mig iväg. Det var alltså dags att ändra strategi. Och det är såna saker som jag måste lära mig att fokusera på. Vad jag gör som är bra, att jag faktiskt försöker. Men det är så lätt att se det som går dåligt och anklaga sig själv alldeles för mycket. Tillslut leder spiralen inte annat än neråt.

Det viktigaste är inte att lyckas med varje uppgift, utan att lära sig hur man hanterar situationen då man misslyckas! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar