ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

torsdag 24 februari 2011

Det finns dom som har det värre...

Jag kan aldrig tänka en tanke i sin renhet tror jag. Jag kan aldrig bara ta en kommentar som den är, än om det menas med välvilja. Med det sagt så betyder inte det att jag inte mottar den med glädje över välviljan i sig. Men jag tänker mycket. Jag tänker konstant. Med det menar jag att jag analyserar mycket och funderar mycket komplext kring det mesta. Ingen innebörd i det. Mer än att det får mig att inte kunna sova ofta. Och det beror inte på att jag gräver i negativa saker. Bara att jag inte har en off-knapp i min hjärna, kan jag känna.

Som ovan nämnda replik. Det är en mening som kan sägas just i välmening för man vill upplysa personen som den riktas till att se det positiva i sig själv och sin omgivning. Det är även en mening som kan sägas med negativ klang. "Hmpf, det finns nog allt dem som har det värre. Tro inte att du har någon rätt att klaga. Du som har så mycket. nej, minsanns, det finns barn i Afrika som svälter."

Det kan även sägas av en själv, kanske för man ser det som att ja livet är jobbigt ibland, men det finns dem som har det värre och med det har man en insikt om att man vet att det är en del av livet men det ordnar sig. Man kanske också säger det, för man tror det förväntas av just de människor som kanske kan anse att jag inte har rätt att klaga. Det är som att trycka ner sig själv. Därför en subjektiv känsla av misströst kan aldrig förminskas oavsett hur många i världen som svälter. Därför åt andra hållet, kan människor som utåt sett har det mycket svårt uppleva en stor livsglädje och förtröstan trots sin misär. Som sagt, allt är en subjektiv känsla trots att den objektiva meningen säger nåt annat.

Hittad på google.se

Dessutom tycker jag det sist kan ses som något som är något fult. Ska man vara glad att det finns dom som har det värre? Ska jag bli lyckligare av att frossa i andras människors olycka. Puh, tur det finns dom som har det värre, tur någon lider värre än mig. Jag önskar ingen annan människa olycka.

Men som sagt, det är bara funderingar. Kring allt komplext i en en mening. Med viljan att påminna mig själv om att det i en enda mening, kan innebo en oerhörd kraft. Både i negativ och positiv mening.

Feel free to agree or disagree!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar