ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

torsdag 7 april 2011

TryggHansa försäkring

Har nyss pratat med TryggHansa angående ersättning vid sjukhusvistelse och ev ersättning vid arbetsoförmåga. För det första blev jag ju kopplad fyra gånger, en klassiker... Sen fick jag svara på massor av frågor angående hur länge besvären funnits och när vård uppsöktes första gången och angående min sjukhusinläggning i januari iår. Ja, det är ju så krångligt så man nästan inte orkar bry sig om att ansöka om ersättning. Dessutom låter det väldigt svårt att få någon ersättning ens, hon ingav inte mycket hopp direkt. Och om det skulle visa sig att jag har ett neuropsykiatriskt funktionshinder ger det ingen rätt till ersättning. Och detta är ju också något man orkar krångla med bland alla andra papper och övrigt krångel som medföljer sjukdomen i sig. Eller inte. Men å andra sidan är ju plånboken inte direkt fet då man går sjukskriven. Så alla pengar tages tacksamt emot.

Så nu ska jag få ett formulär om fullmakt för att de ska få beställa mina journaler. Sen görs en utredning och mest troligt kommer jag ju inte få någon ersättning skulle jag tro. Ja, alla dessa försäkringar. Tydligen är det mest fysiska sjukdomar och olycksfall som räknas som något att ersätta. Det är ju inte direkt ersättningsskyldigt att ge till någon som har en psykisk problematik. Men det är väl som övrigt i samhället. De med psykiska sjukdomar värderas lägst i rang av alla sjukdomar. Det är fult, det är ens förmåga att se på livet, det är något som anses vara påhittat nästan känner jag ibland. Vadå obalans i hjärnan, det handlar om ens förmåga att hantera livet. Punkt. Men jag måste ändå säga att den empati jag mottagit genom min fullständiga ärlighet denna gången om min problematik varit fin. Och när man berättar, så är det många som delar med sig av sitt eget med. Det är fint. Att slippa må dåligt i tystnad.

Ja, nu är det väl bara att ge sig på försäkringsbrev nummer två jag fått från afa genom landstinget. Det ser dock mer hoppfullt ut. Vore ju fint att värderas som sjuk av landstinget. Ja, att värderas som människa och yrkeskategori över huvudtaget när det kommer till landstinget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar