ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

torsdag 7 april 2011

Om man sovit gott en natt...

... är det nästan som skrivet i sten att det är omöjligt att kunna sova kvällen därefter. Att det här med dygnsrytmen ska vara så svår att reglera. Hur ska man då göra? Om man inte kan sova bra en natt, eftersom man sover dåligt natten efter. Ska man försöka sova halvtaskigt alla nätter då? Jag har verkligen varit positiv till min sömnutveckling med en rutin som bestått av rätt bra sömnrytm, med bra läggtid och att kliva upp samma tid varje morgon ha varit den största förbättringen. Att mornarna med barnen blir kaosartade, är för mig rätt okej i nuläget. För ändå så är det ju så att barnen styr upp mig, de ger mig rutiner, även om jag ofta har svårt att följa dem. Imorse sa H att vi var för tidigt på dagis. De leker ju fortfarande! Jag förklarade då att vi var lite sena även idag, men att vi oftast är ganska mycket sena. De missar ofta samlingen innan frukosten, tyvärr. Att jag då tjatar att vi måste skynda oss för att hinna på samlingen hjälper ju föga då det är 5 minuter innan det ska skyndas.

Jag bestämde hos psykologen att jag på kvällen skulle kolla igenom så allt var klart till dagen efter. Men det har jag inte gjort. Jag litar som vanligt på att jag fixar det på morgonen, att imorgon blir det rätt. Det tror jag faktiskt helhjärtat varje kväll. Det mesta har ändå kommit med denna vecka. Förutom att en handske glömdes hemma och H:s glasögon. Jag vet faktiskt inte i nuläget hur jag ska lyckas. Men packa väskan dagen innan då, tänker säkert många av er. Ja, om det vore så lätt...

2 kommentarer:

  1. Men...
    Om du ändå har haft den tanken, att förbereda på kvällen före - varför då inte prova?
    Du har inget att förlora...
    Mvh Kin@

    SvaraRadera
  2. Jag vet, men det blir som aldrig av. Det glöms bort:/ Men bara det får sjunka in så kanske jag lyckas och sen därefter få till en rutin!

    SvaraRadera