ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

torsdag 17 mars 2011

Hur gör dom för att somna?

Dom som går och lägger sig, i ett tyst rum och somnar? Ligger bredvid en sambo, samma sambo som för fem minuter sen låg och pratade och sa att han inte var trött. Nu ligger han och trynar i vanlig ordning. Jag har alltid avundat hans förmåga att borsta tänderna, klä av sig, traska upp till sängen och sen kunna somna på en grisblink. Bara sådär. Varför har jag aldrig kunnat det? Varför har jag varit tvungen att ha musik, bruset från en tv, eller snurrande tankar tills sömnen infaller efter att vrida sig runt i lakanen.

Att bo med en s.k. okomplicerad människa får mig ofta att undra hur gör han. Lyckas komma i tid till dagis med barnen, få iväg viktiga papper, inte stöka ner allt som kommer i hans väg utan helt per automatik få ruljansen att funka. Även om det kanske är lite tröttsamt ibland även för han. Ja, hur gör man allt detta utan att ens behöva fundera särskilt mycket över hur man får det att funka. Då andra part, dvs jag, måste kämpa med dessa saker och ändå knappt och ibland inte alls få till det.

Jag ligger och lyssnar medan han sover och avverkar några gäspningar samt några tankar till. Sen kanske jag också får sova lika gott, även om jag måste däcka till sömns. Fler människor borde stanna upp och känna lyckan i att kunna göra de enklaste sakerna, som sker på rutin, utan att behöva tänka. För det finns en hel del som inte kan det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar