ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

tisdag 20 november 2012

Det är inte kul nånstans att va sjuk!


I torsdagskväll hade jag så ont i kroppen. Brukar ha en del värk, av alla spänningar jag när omkring på. Men nu kunde jag inte ens sova pga den. Varenda cell i kroppen värkte och brände. På fredagen hade jag också ont i halsen, så jag hade blivit sjuk. Har faktiskt väntat på det, var längesen jag var sjuk otroligt nog. Har väl inte haft tid att vara sjuk kanske förrän sista tiden då det börjat lugna ner sig.
På bättringsvägen, men har legat hela helgen. Influensan har ju börjat gå lite smått och var det inte den jag haft, så undrar jag hur sjuk man blir om man får den. För den här värken var från helvetet och lymfkörtlarna i halsen täppte igen den ordentligt!

Men nu mår jag som sagt bättre, förutom ont i halsen och huvudvärk vilket troligen är från allt sängliggande. Och en hemsk trötthet som lär dröja sig kvar ett tag. Hade bestämt igår att jag skulle vara frisk, för man blir ju så uttråkad. Och jag har inte tagit något ritalin då jag varit sjuk. Magen har fått bearbetat nog med värktabletter ändå. Men imorse tog jag mitt ritalin. Välkommen himmelriket! Jag har haft väldigt svårt att titta på tv i dagarna. Vilket har varit ungefär det enda jag gjort. 
Jag tittade ju alltid på tv förut, har kunnat legat i dygn och tittat. Är väl ett av dom antal autistiska drag jag har. Men gjorde annat medan också. Prata gör jag. man behöver dock inte svara mig. Sen tror jag faktiskt jag missade en del. Har aldrig upplevt det riktigt förrän nu när jag inte tog medicinen.
S försökte prata med mig, men jag sa att han fick vara tyst för jag hann inte med. Och han sa att han aldrig hört mig vara så tyst, för jag hade inte tid att prata, fick stänga av alla kanaler.

Men nu åker mitt älskade ritalin runt i kroppen igen och lugnet jag känner är obeskrivligt! Kan vara lite intressant ändå att hoppa över det nån gång. Så nu ska jag ta det lugnt idag, städa lite lugnt, kommer nog gå bra då min hjärna fungerar lite bättre igen. Länge leve ritalin!!




3 kommentarer:

  1. hej! är inte ritalin för barn och ungdomar? kan vuxna även ta dem? och ad har de för långtidseffekter/ biverkningar, finns det studier på det?

    mvh
    undrande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förut trodde man att adhd växte bort. Det stämmer att metylfenidat "är" till för barn pga att det tidigare var på barn studier gjordes av ovan nämnd anledning. Men eftersom kunskapen ökat och man nu vet att adhd är ett tillstånd som inte växer bort av sig själv generellt så borde ju vuxna också ha effekt av medicinen. Växer bort gillar jag väl inte riktigt att skriva, men det jag menar med det är att för vissa verkar ju det göra det. I rätt miljö ex föräldrar som ser och vägleder ett barn kan man klara sig med adhd på det sätt att det inte blir ett handikapp i livet. Som ett kortfattad försök till exempel iallafall:)
      Men det finns en del studier gjorda på vuxna, där resultatet visar att vuxna faktiskt har god effekt av medicinen.
      Men i fass står det fortfarande att bl.a. Ritalin inte används som behandling för vuxna. Trots att det använts sen flera år tillbaka. Hoppas du fick svar på frågan!

      Radera
  2. Hejsan, Din blogg har kommit upp i en sökning efter bloggar förknippade med psykisk ohälsa vilket får mig att anta att psykisk ohälsa är något som du skriver om regelbundet i din blogg. Jag driver själv en blogg om psykisk ohälsa och har i min blogg startat upp ett projekt för att få fler människor att prata öppet om sina erfarenheter med psykisk ohälsa.
    Psykisk ohälsa är fortfarande ett tabubelagt ämne med många fördomar.
    Genom att bryta tabun kan vi öka kunskap och där med även minska fördomar. Vill du vara med i eller veta mer om mitt projekt ”Modiga Människor” Skriv ett mail till Polyhymnia__@hotmail.com
    Mvh Sara Modigh http://saramodigh.bloggplatsen.se/kategori/239159-modiga-manniskor/

    SvaraRadera