ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

ADHD/ADD - Det osynliga funktionshindret

söndag 11 mars 2012

"Hjärnans Chef"

Exekutiva funktionerna är en väldigt viktig del att förklara för att förklara problematiken vid ADHD/ADD. I vår frontallob som sitter i främre delen av hjärna finns hjärnans "dirigent". Samordnaren av de många olika funktionerna som styrs av frontalloben. De exekutiva förmågorna. Övergripande kan man säga att all information skickas dit, där det ska tolkas, organiseras och planeras mm. för att utföra en handling.  Liten som stor. Det är det som gör att människan kan tänka i flera led, vilket man gör för det mesta vid en aktivitet. Att hålla den röda tråden, som man brukar säga. Där ska det sedan lagras i arbetsminnet, för att vid andra tillfällen kunna plocka fram det man lärt sig av tidigare erfarenheter. I det lilla kan det förklaras med små vardagsaktiviteter som blir automatiserat. Städ, tvätt, som två exempel. Även då man hamnar i en ny situation, kunna använda erfarenheten för att kunna använda som mall för att kunna lösa nya problem. Man kan alltså säga att man blickar bakåt i tiden för att ta sig igenom problemet genom att analysera gamla erfarenheter, samtidigt som man får en inre bild av hur resultatet kommer bli av använd problemlösning, framtidstänket. För att nå målet, måste man sortera ut det viktiga och kunna stänga ute sånt som stör och är ovidkommande. Efter vägen korrigerar man sånt som blivit fel för att nå uppsatt slutresultat. En handling innehåller dessa funktioner på samma gång, vi behöver dom tillsammans för att få till en handling. Även i dom minsta saker, men där det inte är lika tydligt just pga automatisering.


 Vid ADHD/ADD brister "kommunikationen" mellan funktionerna vilket gör att en handling blir svår att automatisera. Dom behöver även varandra för att kunna utveckla varje enskild funktion så optimalt som möjligt. Det är fortfarande inte helt känt kring allt gällande de exekutiva funktionerna och är därför också svårt att förklara.


Men vilka är dom enskilda funktionerna? 


Vilja och Initiativ (motivation) 
 För att komma igång med en aktivitet måste man ta ett initiativ. Och en vilja att utföra aktiviteten. Om vi inte vill så utför majoriteten den ändå. Även om det tar ett längre tid att börja. Vi tvingar oss att styra våra känslor så vi kan nå målet. Vid ADHD/ADD har vi som sagt brister i denna exekutiva förmåga och går mer på känslor. Målets resultat styrs alltså av känslor som då står över andra av hjärnans förmågor. Man kan ofta säga att man är här och nu vid ADHD/ADD, styrs av känslor och tillsammans med att ha svårt att överblicka blir det inte alltid rätt. Ytterligare tillsammans med förmågan att ha svårt att tänka sig in i hur ett slutmål kommet vara förrän man är där, innebär att man gör först och tänker sedan. Och ännu ett led, tillsammans med impulsivitet, så rusar det ännu fortare och man agerar ännu mer i affekt (känslor) och hinner inte reflektera över tanken förrän efteråt. Finns väldigt liten tid att ens hinna uppfatta vad som behövs för att tackla situationen på rätt sätt. Det är också en del som beskriver problemet med att man har förmågan, eftersom det går bra då man är motiverad men inte alls annars. Vilket inte andra kan se. Som att man inte bryr sig, men vi kan inte se till belöningen som kan komma efter utförs uppgift. Vi vill ha snabba belöningar, för även om vi tycker det är skönt efteråt då vi utfört en omotiverade aktivitet så kan vi inte plocka fram tidigare erfarenheter och inte heller kunna sätta sig in i att det kommet kännas så efteråt. Vårat motivationscentra är också "trasigt" och vi kan dessutom kräva extrema stimuli för att känna belöningen.
Om man trots det försöker utföra något tråkigt, ställer de exekutiva funktionerna till det och uppgiften blir ännu svårare (=ännu sämre motivation). Du kanske inte ens kommer i mål för du brister i uppmärksamhet mm och om du blir klar så är det fullt möjligt att det är fel ändå, eftersom du inte kunde hålla fokus. Du får negativ kritik och blir ännu mindre motiverad inför dessa aktiviteter, för när du väl utförde den fanns ingen belöning, vaken liten eller stor. Du får dålig självkänsla och orkar då kanske heller faktiskt inte bry dig. Och man har hamnat i den negativa spiralen. Väldigt viktigt i vår utveckling, eftersom vi inte bara har problem med de exekutiva funktionerna men också påverkas av miljö.  Vilket såklart medför att de exekutiva förmågorna utvecklas ännu sämre och du fick inte rätt möjligheter för utvecklingen av dina exekutiva förmågor. Att kunna träna på att underlätta automatiseringen. Redan från barnsben. Vilket för övrigt, alla barn ju faktiskt gör, eftersom de inte utvecklat klart sina exekutiva förmågor heller.


Ja, det är så svårt att ta ut vilken information att skriva. Så jag avslutar bara såhär. Det är hjärnan som ska ta in intryck, kunna sortera ut vad som är viktigt att fokusera på, organisera, planera, motivera, reflektera (säkert något mer jag glömmer nu). Det ger ju uttryck som jag skrivit i allt, impulsivitet, lagra information (arbetsminne), vardagsbestyr och det som kallas igångsättningssvårigheter handlar mycket om att det blir för mycket intryck, som inte går att sortera och man tar sig ingenstans istället. De exekutiva funktionerna hör ju ihop med kognitiva förmågor. Googla om ni är intresserade av att läsa mer!


Och allt ville jag förklara, då jag kom att tänka på det, nu när jag läst mina utredningspapper. Jag förstår varför jag har svårt i vardagen, jag har väldigt dåliga exekutiva förmågor vilket visade sig på testen under utredningen. Så lägger ut en liten del ur mina papper, som är relevant. Och så vill jag säga till er, att det var mycket konstigt att läsa om mig själv. Jag har säkert läst papperen 20 gånger, för att försöka förstå att det är jag. Jag vet ju om mina svårigheter, men jag har inte riktigt kunnat förstå, eftersom det är så enkla saker som bara inte fungerar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar